[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
سازمان نظام پرستاری::
تماس با ما::
::
سازمان نظام پرستاری

سازمان نظام پرستاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
مجله پژوهشی پرستاری ایران

مجله پژوهشی پرستاری ایران

..
Scientifc Information Database
AWT IMAGE
..
فرم ها
..
سامانه نشریات پرستاری کشور

AWT IMAGE

..
:: دوره 2، شماره 1 - ( 3-1392 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 66-59 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه میزان رضایت بیماران بستری از ابعاد مختلف مراقبت پرستاری
حمید پیروی1 ، عظیمه بهادری* ، منصوره اشقلی فراهانی1 ، حمید حقانی1
1- تهران
، بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد، دانشگاه علوم پزشکی، ارومیه ، azime_bahadori@yahoo.com
چکیده:   (21565 مشاهده)

مقدمه: رضایت بیمار پدیده پیچیده ‌ ای است که تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار دارد. مراقبت پرستاری یکی از مهمترین عوامل شناخته شده است ابعاد مختلف مراقبت پرستاری بعنوان یک جزء اساسی از خدمات درمانی از اهمیت بسیاری در جلب رضایت بیمار برخوردار است.

هدف: هدف این مطالعه مقایسه میزان رضایت بیماران در بخشهای مختلف بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران میباشد.

مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1388بر روی 170 بیمار در 34 بخش بستری در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت. نمونه‌ گیری با روش تصادفی ساده انجام شد. جهت گردآوری داده‌ ها از «پرسشنامه رضایت بیمار»Patient Satisfaction Instrument)PSI) استفاده گردید روایی آن از طریق تعیین روش اعتبار محتوا و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 90/0 تامین گردید. داده‌ ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آنالیز واریانس(آزمون شفه) ، بوسیله نرم ‌ افزار SPSS 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار ‌ گرفتند.

یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد که بیشترین میانگین رضایت در بعد مراقبت «فنی-حرفه‌ ای» در بخشهای مراقبت ویژه با میانگین38/0±90/3 و کمترین میانگین رضایت در بعد «آموزش به بیمار» در بخش جراحی با میانگین 72/0±04/3 میباشد. در رابطه با سایر ابعاد، بعد «اعتماد» بین گروه ها (بخش جراحی و ویژه) و بعد «فنی ‌ و حرفه ای» بین گروه ها(بخش اورژانس و ویژه) اختلاف معنی دار آماری وجود داشت(05/0> P).

نتیجه‌ گیری: اگر چه مراقبت فنی- حرفه‌ ای حیاتی و یکی از عوامل مهم در رضایت بیمار میباشد ولی لازم می ‌ باشد پرستاران به ابعاد دیگر مراقبت؛ به منظور ارائه مراقبت جامع بر اساس نیازهای منحصر به فرد هر بیمار با جلب اعتماد، برنامه های آموزشی و مراقبتی خاص را اجرا نمایند.

واژه‌های کلیدی: آموزش به بیمار، رضایت بیمار، رضایت مشتری، مراقبت پرستاری
متن کامل [PDF 719 kb]   (5050 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/12/4 | پذیرش: 1392/7/14 | انتشار: 1392/7/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Peyrovi H, Bahadori A, Ashghali-Farahani M, Haghani H. Comparison of in-patients' satisfaction with different domains of nursing care . مدیریت پرستاری 2013; 2 (1) :59-66
URL: http://ijnv.ir/article-1-132-fa.html

پیروی حمید، بهادری عظیمه، اشقلی فراهانی منصوره، حقانی حمید. مقایسه میزان رضایت بیماران بستری از ابعاد مختلف مراقبت پرستاری. فصلنامه مديريت پرستاري. 1392; 2 (1) :59-66

URL: http://ijnv.ir/article-1-132-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( 3-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مدیریت پرستاری Quarterly Journal of Nursing Management
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4645